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#12121 par MangaMonster
06 juil. 2010, 18:56
Comme je me suis acheter aujourd'hui Reservoir Dogs en DVD, je me suis demandé si il existait un topic sur Quentin Tarantino sur la base secrète, et quand je me suis aperçu avec surprise qu'il n'y en avait pas, j'ai décidé d'en créer un parce qu'il le méritait bien!


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Je suppose que tout le monde le connais ici ou presque donc j'ai pas vraiment besoin de présentation. Pour faire court c'est un réalisateur, scénariste, acteur et producteur de film. Mais il est surtout réalisateur et donc, je ne parlerais sur ce topic que des films qu'il a réalisé seul.

Pour moi c'est de loin le meilleur réalisateur. Tous ces films sont excellents! Ils ont des BO de malade, ils sont émouvants, drôle (humour noir), assez (très) violent (mais la violence n'y est jamais vraiment prit au 1er degré), bourrés de références....

En parlant de référence voici une liste, trouvé sur internet, des références/clin d'oeil présent dans Kill Bill:

Spoiler : :
Volume I

- Shaw brothers: intro du film

- Star trek: vieux proverbe klingon

- La mariée était en noir: le scénario du film

- Hommage au Giallo et Depalma: scène en slit screen à l'hôpitale

- Twisted nerve: musique sifflotée par Elle

- BUCK FUCK : inscription en référence au personnage de Robert Mitchum dans La nuit du chasseur

- L'emmurée vivante: Musique lors de l'évasion de l'hôpitale

- Les 5 venins mortels: organisation des vipères assassines, la techniques des 5 poings et de la paume

- La main de fer: le son de sirène

- Rainy dog: scène avec la fille de Vernita Green

- Shadow warrior: le personnage de Hatori Hanzo

- The streetfighter: la violence graphique

- Lady snowblood: construction en chapitre, le personnage de Oren (sosie de Lady Snowblood), ressemblance des décors, même histoires pour les 2 persos, la musique, jusqu'a la phrase: "ces yeux ne te rappelent rien ?"

- Le frelon vert: musique séquence moto et le masque de Kato

- Le jeu de la mort: costume de Kiddo dans l'auberge

- L'auberge: lieu récurent dans les wu xia pian (ex: l'hirondelle d'or)

- Battle royale: Chiyuki Kuriyama

- Le sabreur manchot: le bras coupé de Sophie Fatale

- La bande son recelle le titre "Battle without honour or humanity" du même titre que le film de Kenji Fukazaku


Volume II

- Les executeur de shaolin: le personnage de Pai mei

- La 36e chambre de shaolin: interprété par Gordon Liu

- Kung fu: personnage interprété par David Carradine

- Il était une fois dans l'ouest: entrée des tueurs dans l'église

- Revenge: Toute la partie chez Esteban en est inspiré

- Anny Hall: scène de la révélation du nom de Kiddo

- Baby cart: film que regarde B.B à la TV (ici sous le titre Shogun assassin)

- Reprise de certains thème et plans des films de Sergio Leone

- Thriller - en grym film: le personnage d'Elle driver

- Mr Majestic : poster dans le caravane de Bud





• Durante la scena in cui lo sceriffo Earl McGraw guida verso la cappella, la visuale della cinepresa dentro l'auto con la collezione di occhiali da sole sul cruscotto è presa dal film del 1974 Rollercar sessanta secondi e vai!.
• «La vendetta è un piatto da gustare freddo - Vecchio Proverbio Klingon» - Questa è una citazione da Star Trek VI: Rotta verso l'ignoto così come da Star Trek II: L'ira di Khan. La frase è usata anche in Da uomo a uomo di Giulio Petroni (non a caso Kill Bill utilizza il tema principale di Da uomo a uomo); il personaggio di Lee Van Cleef parafrasa la citazione dicendo:
La frase appare molto simile a quella che la Sposa dice nel flashback sulle origini di O-Ren.
In Da uomo a uomo uno degli assassini dei genitori del ragazzo porta con sé un ciondolo con un teschio; nello spezzone anime sulle origini di O-Ren, il giovane Bill porta al dito un anello con un teschio d'acciaio.
• La canzone Ironside che Quincy Jones compose per la l'omonima serie di telefilm americani prodotti dal 1967 al 1975 interpretati da Raymond Burr, è un omaggio al film Cinque dita di violenza; nel film dei fratelli Shaw la si sente durante i combattimenti.
• La tuta gialla della Sposa è un omaggio al film L'ultimo combattimento di Chen con Bruce Lee.
• Le maschere indossate dai membri degli 88 folli sono dello stesso tipo che Bruce Lee indossava nella serie TV Il Calabrone Verde (The Green Hornet). La musica che si sente quando la Yakuza e O-Ren si dirigono alla casa delle foglie blu è un altro omaggio alla serie, che utilizzava come colonna sonora la versione Jazz eseguita da Al Hirt della famosa Volo di un calabrone di Nikolai Rimsky-Korsakov. Questi due omaggi a Bruce Lee sono esattamente l'inizio (Il Calabrone Verde) e la fine (L'ultimo combattimento di Chen) della sua carriera. Tarantino omaggia Lee anche perché nella serie televisiva Kung Fu, Bruce Lee fu rimpiazzato da David Carradine. Nel film, Carradine (Bill) alla fine rimane ucciso dalla Sposa, facendo prevalere quindi Lee.
• Il film La ghigliottina volante è brevemente citato in quanto si sente l'estratto del tema principale nella canzone Super 16 eseguita dai Neu!.
• I movimenti che la Sposa esegue quando è circondata dagli 88 folli sono una citazione dal film Dalla Cina con furore.
• La scena in cui O-Ren cammina lungo il corridoio seguita da alcuni degli 88 folli, da Gogo e Sofie è una citazione da Arancia meccanica in cui Alex cammina con i suoi «drughi».
• La frase «Il mio nome è Buck e sono qui per fottere» è una citazione dal film Quel motel vicino alla palude di Tobe Hooper in cui uno dei protagonisti diceva «Il mio nome è Buck e sono pronto a fottere».
• La scena con le luci blu è una scena che venne utilizzata precedentemente in Samurai Fiction.
• Il film Truck Turner con Isaac Hayes (compositore anche di colonne sonore) è brevemente omaggiato in Kill Bill. Si sente infatti il tema principale del film quando la Sposa abbandona l'ospedale nella sedia a rotelle.
• La scena di grande suspense in cui Elle Driver sta per fare la puntura letale alla Sposa è un omaggio al film di DePalma Vestito per uccidere in cui viene spesso adottata la divisione in due dello schermo e non a caso è presente un'infermiera con tanto di benda bianca con croce rossa.
• Il film Champions of Death con Gordon Liu viene omaggiato da Tarantino sia per la musica che i movimenti che Johnny Mo e la Sposa effettuano quando combattono la prima volta sul ballatoio: di sottofondo sentiamo infatti la musica di Champions of Death, mentre l'attore che interpreta Johnny Mo è Gordon Liu, il protagonista di Champions of Death.
• Il ruolo di Chiaki Kuryiama in Kill Bill è molto simile al ruolo che ella ha in Battle Royale, di Kinji Fukasaku.
• Il film Another Battle viene omaggiato da Tarantino, in quanto la colonna sonora di Kill Bill è la stessa del film giapponese, eseguita da Tomoyasu Hotei.
• La scena iniziale è un riferimento a una scena simile apparsa in Il buono, il brutto, il cattivo nella quale Eli Wallach punta una pistola a Clint Eastwood, che sta per morire per disidratazione e insolazione.
• Nel film Il mercenario di Sergio Corbucci è già presente una Death List Five.
• Nel film Un dollaro a testa, uno dei nemici di Navajo Joe muore con un ascia conficcata in testa, proprio come accade a uno degli 88 folli.
• Nel film Paura nella città dei morti viventi di Fulci, Katherine McColl piange lacrime di sangue, come accade a Gogo in Kill Bill vol. 1.
• Un infermiera molto simile a Elle Driver è presente nel film di Gary Sherman Dead and Buried - Morto e sepolto e questa vuole - come d'altronde Elle vuole fare - uccidere il paziente in coma.
• Nel film The Doll Squad di Ted Mikels è presente un gruppo di donne assassine simile alla Di.V.A.S..
• Nel film Black Sunday, Marthe Keller va all'ospedale travestendosi da infermiera e va a uccidere Robert Shaw con una siringa avvelenata, come fa Elle in volume 1.
• Tornando a Star Trek, Sofie veste molto simile a un cattivo di Star Trek.
• Uno degli 88 folli muore aperto in due dalla spada della Sposa. In Ichi the Killer succede la stessa cosa ad uno dei personaggi.






1 The Bride describes her vendetta as "what the movie advertisements call 'a roaring rampage of revenge'." This was the tagline to the 1972 B-movie "biker-chick-flick" Bury Me an Angel, about an angry, sexy blonde who sets out to kill the bikers that murdered her brother. The full alliteration-heavy tagline was "A howling hell-cat humping a hot steel hog on a roaring rampage of revenge!"
2 During the scene where the Texas Ranger is driving to the chapel, the view from the car with the pilot glasses on the dashboard is taken from the 1974 film Gone in 60 Seconds by H.B. Halicki.
3 Texas Ranger Earl McGraw, played by Michael Parks, appeared in the opening of From Dusk Till Dawn, which was written by Tarantino and directed by Robert Rodriguez. One could infer that the Texas Ranger's scenes in Kill Bill take place before the events of Dusk, since his character dies in that movie. Parks is rumored to be playing the character again in the Tarantino/Rodriguez collaboration, Grind House.
4 "Revenge is a dish best served cold.- Old Klingon Proverb" – This proverb as it is referenced is from Star Trek VI, as well as Star Trek II: The Wrath of Khan. It is also used in the spaghetti western Death Rides a Horse (1968) (Kill Bill used music from Death Rides a Horse). Lee Van Cleef's character paraphrases the quote saying, "Somebody once wrote that revenge is a dish that has to be eaten cold. Hot as you are, you're liable to end up with indigestion." However the origin of the proverb is difficult to determine (See Quotations on revenge for its history). In addition, Don Corelone tells Michael this statement in the Godfather novel, perhaps the first to use it in mass media.
5 The siren-like music (actually the theme from the television program Ironside) is an homage to Five Fingers of Death, in which the siren-like music is played during fights.
6 The use of music and stylish flashbacks when the Bride is about to deal out vengeance recalls John Phillip Law's flashbacks in Death Rides a Horse.
7 Death Rides a Horse is also referenced in the animated sequence in which a young O-Ren witnesses her parents' murder, where the last man to leave the room shoots a bottle of alcohol and kicks a cigar butt, causing the house to set on fire. In Death Rides a Horse, a young boy named Bill hides as he watches the death of his parents, and the last attacker shoots a lantern, setting the house ablaze as he leaves.
8 Chapter 2 is entitled "The Blood Splattered Bride," a reference to the movie La Novia Ensangrentada (1972) (released in the US as The Blood Spattered Bride).
9 The Bride's yellow jumpsuit is based on one worn by Bruce Lee in Game of Death.
10 The masks worn by the members of the Crazy 88 are the same style that Bruce Lee's character Kato wore in the TV series The Green Hornet. The music played during the Yakuza and Bride's heading for the teahouse before the en-masse swordfight is also a nod to the series, which used Al Hirt's jazzy trumpet rendition of Rimsky-Korsakov's "Flight of the Bumblebee" as its theme. These two homages to Bruce Lee's work combine in the Crazy 88 fight to pit Bruce Lee's first screen incarnation (Kato) against his last (Game of Death). Bruce Lee was snubbed for the lead role in the Kung Fu TV series in favor of David Carradine (Bill). Kato usually had to wear his black mask and did not get many lines or close-ups with his mask off. Tarantino, paying homage to the success of Asian cinema with Kill Bill, has the vindicated "Game of Death" incarnation of Lee defeating the "Black Mask" version of Lee. And, of course, the film ends with the defeat of David Carradine's character.
11 Several songs from Italian composer Ennio Morricone appear throughout the two films. These include tracks from A Fistful of Dollars, The Good, the Bad, and the Ugly, Navajo Joe, The Mercenary, and Death Rides a Horse.
12 The use of the rock song "Battle Without Honor or Humanity" is both an allusion to the Yakuza film Battles Without Honour and Humanity (directed by Kinji Fukasaku) and Samurai Fiction. The song's composer/performer, Tomoyasu Hotei, both acted in and contributed music to Samurai Fiction, which in its own way refers back to Tarantino's Pulp Fiction and Reservoir Dogs.
13 The kung-fu film Master of the Flying Guillotine is paid homage to by the brief use of the film's droning theme music, an excerpt of the song "Super 16" by Neu!, during the House of Blue Leaves sequence. Many kung-fu sound effects are taken from this movie as well.
14 Just before Beatrix walks out from the chapel to meet Bill during her wedding rehearsal, there is a shot of a highly illuminated desertscape through an open doorway; this is a shot made famous from the 1956 John Ford/John Wayne feature The Searchers.
15 The move the Bride utilizes with two katanas (when she is surrounded by Crazy 88 members in the House of Blue Leaves) is a reference from Bruce Lee's The Chinese Connection. The way she attacks low and disables her opponents is a mirror reference to the way the surrounded Bruce Lee used nunchucks against his opponents. There is even the same air of suspense before each fight scene.
16 The scene in which O-Ren Ishii walks down a hall followed by some of the Crazy 88 is similar to a scene in A Clockwork Orange in which Alex is walking with his "droogs".
17 The phrase "My name is Buck, and I'm here to fuck..." has a striking resemblance to the phrase "My name is Buck and I'm ready to fuck!" from Tobe Hooper's Eaten Alive.
18 The scene in the House of Blue Leaves in which the three bodyguards fall simultaneously after the Bride strikes the hilt of her sword with her fist is almost identical to a scene in Shogun Assassin when the titular character and his son confront female ninja.
19 The end of the duel between between Beatrix and O-Ren is very similar to the duel between Musashi and Kojiro in the third picture of Samurai Trilogy starring Toshiro Mifune. Both have the two enemies running parallel to each other, a simulataneous strike, a blood spatter without showing who was cut, and then the loser falling. This same scene has been replicated and imitated countless times in various other Japanese forms of media, especially anime.
20 The blue lit silhouettes during the House of Blue Leaves fight are very similar to scenes using colored light and contrast in Samurai Fiction, as well as the climactic scene from Highlander.
21 The film has a very similar plot to Five Deadly Venoms.
22 The character Elle Driver is influenced by the character Patch from Switchblade Sisters which Tarantino has released under his Rolling Thunder imprint.
23 During the scene where The Bride discovers she is pregnant, a shot of her foot bent is a reference to Pulp Fiction as a similar shot is taken when Mia Wallace (also played by Uma Thurman) prepares to dance at the Jack Rabbit Slim's.
24 The character of Pai Mei, priest of the White Lotus Clan, has appeared in other movies. Actor Lieh Lo played him in Executioners from Shao Lin (Hung Hsi-Kuan), Abbot of Shaolin (Shao Lin ying xiong bang), and Clan of the White Lotus (Hung wen tin san po pai lien chiao), which also featured Gordon Liu. The character is based on Bak Mei, a historical martial artist from China.
25 The character of Hattori Hanzō (服部半蔵, Hattori Hanzō?) is based on a historical figure who has been depicted in film many times. Actor Sonny Chiba played the role in the television series Kage no Gundan (影の軍団, Kage no Gundan?). Actor Kenji Oba (aka. Kenji Ohba) also played the role in the television series Kage no Gundan; the character of bald guy (Sushi shop) is based on Gamahachi (がま八, Gamahachi?) who appears in that work. Sonny Chiba and Kenji Ohba are actually teacher and student's relations. They played together also in Uchuu Keiji Gavan and affected Paul Verhoeven's Robocop.
26 The scene in Kill Bill Volume 2 were David Caradine plays his flute, while sitting near the fire and talks to Beatrix is almost identical to a similar scene in Circle Of Iron, which Caradine also stared in.
27 In Volume 2, Bill tells the Bride that she is a 'Natural Born Killer'. Quentin Tarantino wrote for that movie.
28 A Japanese character in this film is dubbed Charlie Brown for his resemblance to the cartoon character. In the film Lost in Translation, there is a Japanese character called "Charlie Brown", although he does not resemble his namesake.







AMERICAN WESTERNS

[edit] The Searchers (1956)
• Directed by John Ford
• When the Bride exits the church before finding Bill on the porch.
• When the Bride limps off from the trailer after her encounter with Elle Driver.
• The latter is a version of the last shot from The Searchers - where John Wayne limps off into the desert before the door of the house shuts - which in itself was a reference to an earlier William S. Hart western - taking Tarantino's references all the way back to the silent era.

[edit] SPAGHETTI WESTERNS

[edit] The Good, The Bad and the Ugly (1967)
• Directed by Sergio Leone
• The opening shot is a reference to a similar scene in The Good The Bad and The Ugly in which Eli Wallach points a gun at Clint Eastwood, who is near-death from dehydration and being out in the sun for hours and hours.
• The music played when Sentenza (Lee Van Cleef) appears for the first time ("Il Tramonto" by Ennio Morricone) is used in Kill Bill: Volume 2 when the Bride exits the church and finds Bill.
• Buy the Collector's Edition DVD at amazon.com | amazon.de | amazon.co.uk | amazon.fr

[edit] Once Upon a Time in the West (1968)
• Directed by: Sergio Leone
• On her way to Budd's trailer (after escaping the coffin), The Bride is walking through a sun-bathed desert out of focus, then slowly comes into focus, just like Henry Fonda in C'era una volta il West.
• It's clear as well, that the perfil image of Budd it's the same as Charles Bronson in Once Upon A Time In The West.

[edit] Da uomo a uomo - Death Rides a Horse (1969)
• aka As Man to Man
• Directed by Giulio Petroni
• Starring Lee van Cleef
• The music "Death rides a horse" composed by Ennio Morricone.
• The extreme closeup of the eyes followed by a bright orange/yellow flashback of the massacre
The trailer says: "The bandits who killed 5 defensless people made one big mistake. They should have killed 6"


• The opening scene of the movie is very similar to the first part of the anime sequence in Kill Bill: Volume 1 (The little kid assists to his family massacre hidden somewhere, the villains burn the house and one of them weres a skull pendant similar to O-Ren father's killer skull ring).
• Lee Van Cleef says: "Somebody once wrote that revenge is a dish that has to be eaten cold"

[edit] Il Mercenario A Professional Gun (1968)
• Directed by Sergio Corbucci
• Starring Franco Nero, Jack Palance and Tony Musante.
• The music Il Mercenario (ripresa) and L'arena composed by Ennio Morricone

• A kind of "Death List Five" (The word bank is underlined twice like Bill's name in Beatrix list).

[edit] Un dollaro a testa Navajo Joe (1966)
• Directed by: Sergio Corbucci
• Starring Burt Reynolds
• The music "A Silhouette Of Doom" and "The Demise Of Barbara, And The Return Of Joe" composed by Ennio Morricone
Throw an axe in the head




[edit] ITALIAN GORE & GIALLO CINEMA

[edit] City Of The Living Dead (1980)
• Directed by: Lucio Fulci
• The blood tears (Left: GoGo Yubari)
• A woman is buried alive, like The Bride in Kill Bill: Volume 2.
• Internet Movie Database

[edit] Deep Red (1975)
• Directed by: Dario Argento

[edit] Seven Notes in Black (1977)
• aka The Psychic
• Directed by: Lucio Fulci
• "Seven Notes In Black" theme is used in Kill Bill.
• Internet Movie Database

[edit] Zombi 2 (1979)
• Directed by: Lucio Fulci
• There's a Lucio Fulci Zombi 2 reference shot when Budd points the mace to the Bride's eye.
• Internet Movie Database

[edit] AMERICAN HORROR

[edit] Dead And Buried (1981)
• Director: Gary Sherman
• Elle Driver tries to kill The Bride disguised as nurse. Pretty similar.
• Internet Movie Database
[edit] Thriller: A Cruel Picture(1974)
• Directed by Bo Arne Vibenius
• Elle Driver's look is inspired by Christina Lindberg's character in Thriller: A Cruel Picture a swedish rape and revenge film.

[edit] Switchblade Sisters (1975)
• Elle Driver's one eyed look and personality also inspired by the character of Patch in Jack Hill's Switchblade Sisters.

[edit] Grease (1978)
• Directed by Randal Kleiser
• Pussy Wagon lyric in the song Greased Lightnin':
"We'll get some purple French tail lights and thirty-inch fins, oh yeah/A palomino dashboard and duel muffler twins, oh yeah/ With new pistons, plugs, and shocks, I can get off my rocks/You know that I ain't braggin'/she's a real pussy wagon....

[edit] Citizen Kane (1941)
• Directed by Orson Welles
• There is an homage to Citizen Kane (1941) in the early moments of the film. As Black Mamba lies in a coma, she is silhouetted against a background of the window of her hospital room.

[edit] The Lodger (1927)
• Directed by Alfred Hitchcock
• The Bride walks in the glass floor:

[edit] Gone in 60 Seconds (1974)
• Directed by: H.B. Halicki
• The row-of-sunglasses on Sheriff Earl McGraw's car dashboard gag is a direct lift from the opening scene of the original Gone in 60 Seconds.

[edit] Three Tough Guys (1974)

• aka Uomini Duri
• Directed by Duccio Tessari
• O.S.T. composed by Isaac Hayes
• The main theme from this movie is used in Kill Bill during the The Bride Vs. Pai Mei fight sequence.
• Run Fay Run is used during O-Ren's anime sequence when she kills the General.
• Listen to "Run Fay Run at Amazon.com

[edit] Nicoletta Machiavelli (Actress)
• There is a reference to the Italian actress Nicoletta Machiavelli (Navajo Joe, Giarrettiera Colt). One of the Bride's fake names is: Arlene Machiavelli.

[edit] Jeannie Bell (Actress)
• There is an homage to the blaxploitation star and playmate Jeannie Bell (TNT Jackson). Vernita Green's new name in Kill Bill is Jeannie Bell.

[edit] The Charlie Chan Series
• It is said that Earl Derr Biggers was tired of the sinister and evil image of Orientals in detective novels, and in retaliation he created his good and affectionate detective, Charlie Chan. Chan debuted in the novel "The House without a Key" (1925).
• Chan was a Chinese-Hawaiian-American, who approached his cases with a patient Eastern calm and worked to understand the characters of the people he jeopardized. He was distinguished by his quoting of Confucius and his ever-present "Number One son".
• Sheriff Earl McGraw calls his son Edgar McGraw: "Son Number One"

[edit] Black Sunday (1977)
• Directed by John Frankenheimer
• The trailer for this film which contained a split screen sequence inspired the opening Elle Driver sequence.
• The character played by Martha Keller goes into a hospital and disguises herself as a nurse to kill Robert Shaw's character with a poisoned syringe.
• Internet Movie Database

[edit] Circle of Iron (1979)
• aka The Silent Flute
• Directed by: Richard Moore
• David Carradine plays a hand-made Flute in Kill Bill: Volume 2, he carved it himself. It is the same flute he used in Circle of Iron. Referenced in: Volume 1 & 2.
• Buy the restored Blue Underground DVD (Amazon.com | Amazon.co.uk | buy Amazon.ca)

[edit] The Doll Squad (1973)
• Directed by: Ted Mikels
• This story of female assassins kind of inspired the DiVAS. The DiVAS also wear similar outfits to the girls in The Doll Squad.
• Internet Movie Database

[edit] Gone in 60 Seconds (1974)
Directed by H.B. "Toby" Halicki
http://www.imdb.com/title/tt0071571/

[edit] I Spit On Your Grave (1978)
• Directed by: Meir Zarchi
• Plot similarities, female revenge, very violent, self justice.
• Internet Movie Database

[edit] Ms .45 (1981)
• Directed by: Abel Ferrara
• Female Revenge.
• Internet Movie Database

[edit] Dressed To Kill (1980)
• Directed by: Brian DePalma Killer nurse, split screen.
• Internet Movie Database

[edit] Miller's Crossing (1990)
• Directed by: The Coen Brothers
• O-Ren Ishii killing the two bodyguards as a kid.
• Internet Movie Database

[edit] Scaramouche (1952)
• Directed by: George Sidney
• The Bride versus Johnny Mo on the railing fighting.
• Internet Movie Database

[edit] Eaten Alive (1977)
• Directed by Tobe Hooper

• Quote used by Buck in Kill Bill: "My name is Buck and I'm here to fuck".
• Follow up to The Texas Chainsaw Massacre (1974).
• In Eaten Alive, the character Buck is played by Freddy Krueger himself, Robert Englund.
• Internet Movie Database

[edit] Twisted Nerve (1968)
• Directed by: Roy Boulting
• The tune whistled by Elle Driver (Daryl Hannah) in the hospital is the same as that whistled by Martin Durnley in Twisted Nerve.
• Internet Movie Database

[edit] Game of Death (1978)
• Directed by: Robert Clouse
• The Bride's yellow track-suit is a direct homage to the one worn by Bruce Lee in Game of Death, the last and unfinished Bruce Lee movie.
• imdb.com

[edit] Black Mama White Mama (1972)
• Directed by: Eddie Romero
• Starring Pam Grier.
• The music "Police Check Point" composed by Harry Betts is used in Kill Bill.
• Listen to the O.S.T. at Amazon.com

[edit] Blade Runner (1982)
• Directed by: Ridley Scott
• Daryl Hannah improvised the scene where Elle Driver's eye gets removed by The Bride and she goes "nuts". She did this because she thought it would make Quentin Tarantino laugh. He did and that scene entered the final film. She sustained injures from breaking so many things in the bathroom. This scene is very close to Pris' death, a character played by Daryl Hannah in Blade Runner.

[edit] Star Trek II: Wrath of Khan (1982)
• The opening quote comes from this film: Khan said: "Ah Kirk, my old friend. Do you know the Old Klingon proverb that tells us 'Revenge is a dish that is best served cold'? It is very cold in space."
• Buck's trucker friend wears a Star Trek belt.

[edit] Shanghai Noon (2000)
• Directed by: Tom Dey
• Starring Jackie Chan, Owen Wilson and Lucy Liu
• Go Go’s technique with the ball.
• Jackie Chan ties the rope to the horseshoe, he kicks it,and wraps it around his neck in the same way.

[edit] Modesty Blaise (1966)
• Directed by: Joseph Losey
• Starring Monica Vitti.
• A sexy, hip female secret agent.
• imdb.com 1966 movie

[edit] The Wicked Dreams of Paula Schultz (1968)
• Directed by George Marshall.
• Screwball comedy starring Bob Crane and Elke Sommer.
• Name Referenced in Chapter 7: "The Lonely Grave of Paula Schultz".
[edit] Lady Snowblood (1973)
• A Lady Snowblood review
• Directed by: Toshiya Fujita
• Also a girl revenge movie that bears lots of resemblances. O-Ren Ishii is largely inspired by this character.
• The song "Flower of Carnage" is from this film. Meiko Kaji stars in that film and sings the theme.
• The duel in the snow:
A snow covered garden:
The division in chapters:
The villains look at their victim
• A cruel master
• A tough training
• The animated sequence
[edit] Battle Royale (2000)
• Directed by: Kinji Fukasaku
• The Gogo Yubari character somewhat is inspired by Battle Royale. The actor Chiaki Kuriyama stars in Battle Royale
• The scene where Go-Go stabs a man in the crotch and asks him if he still wants to "penetrate her" is a homage to Chiaki Kuriyama's infamous scene in another Japanese movie, Battle Royale.
• more from imdb.com

[edit] Samurai Reincarnation (1981)
• Directed by: Kinji Fukasaku
• This film (of the same director of Battle Royale) it narrates of a sword maker gives Sonny Chiba (Jubei) a sword that he has forged to destroy his undead enemies... this is similar to the scene where Sonny Chiba character Hattori Hanzo gives The Bride his forged sword he tells her "If, on your journey, you should encounter god, god will be cut".
Other analogies can be recovered in the classic Japanese atmosphere and flute music.
[edit] Shikoku (1999)
• Directed by: Shunichi Nagasaki
• Film with Chiaki Kuriyama whose weft is following:
• The Shingon sideboard in Japan narrates that number 88 is to represent all the present evil in the world, and to free yourself from all these evils you can do a tour of 88 Buddhist temples.

[edit] Goke: Body Snatcher From Hell (1968)
• Directed by: Hajime Sato The orange sunset sky behind the airplane in Quentin Tarantino's Kill Bill is a homage to "Goke", as Tarantino wanted to evoke the look of the opening scenes from it.
(more from imdb.com)

[edit] Ichi The Killer (2001)
• Directed by: Takashi Miike
• A crazy 88 is vertically sliced in half
The camera enters inside the head
• Quentin Tarantino chose actor Jun Kunimura to be Boss Tanaka after seeing him scream in this movie.
(more from imdb.com)

[edit] Shogun Assassin (1980)
• Directed by: Robert Houston
• The bloody fight in the House of Blue Leaves is somewhat inspired from it. Shogun Assassin from 1980 is edited together from the first two Lone Wolf and Cub movies from the 1970s. The producer also added bizarre music and English voiceovers. BB and The Bride watch this in Volume 2
(more from imdb.com)- Click here to buy the DVD at amazon.co.uk

[edit] War of The Gargantuas (1966)
• Directed by: Ishiro Honda
• QT ordered the staff to shoot a miniature set of Tokyo like a landscape from the giant monster movie. He even screened a video of Gargantuas to Daryl Hannah because in his mind, Kill Bill is a kind of War of the Blonde Gargantuas.
[edit] Fudoh (1996)
• Directed by: Takashi Miike
• The gangs in Fudoh are somehow similar to the Crazy88s.
• more from imdb.com

[edit] Black Lizard (1968)
• Directed by: Kinji Fukasaku
• The Crazy 88 inspired by the yakuza gang in this film.
• more from imdb.com

[edit] The Streetfighter (1974)
• Directed by: Shigehiro Ozawa
• Sonny Chiba classic. Inspired some of the martial arts action in Kill Bill. Tarantino's favorite.
• more at imdb.com

[edit] Godzilla, Mothra and King Ghidorah
• Not only this film but many more Godzilla movies and their Tokyo cityscape miniatures found its way into Kill Bill and were an inspiration for it.
• more from imdb.com

[edit] Samurai Fiction (1998)
• Directed by: Nakano Hiroyuki
• The House of Blue Leaves shadow fight and The Bride's training with Pai Mei looks similar to the opening sequence in SF, just in blue.
[edit] Tokyo Drifter (1966)
• Directed by: Seijun Suzuki
• The glass floor shots in The House of Blue Leaves.
• more from imdb.com

[edit] Zatoichi (1962)
• Series of movies about a blind samurai swordsman. The scene with O-Ren assuming power of the yakuza with the bosses on the table resembles that at the beginning of Zatoichi.

[edit] Sukeban Deka (1987)
• Directed by: Hideo Tanaka
• A movie about a japanese Schoolgirl with a ball and chain.
• imdb.com

[edit] Sanjuro (1962)
• Directed by: Akira Kurosawa.
• Samurai Fighting, blood fountains. Influencial samurai movie by master Kurosawa.
• imdb.com

[edit] Battles Without Honor (2000)
• Directed by: Junji Sakamoto
• Starring Tomoyasu Hotei
• The music "Battle Without Honor or Humanity" Composed by Tomoyasu Hotei

[edit] The Yagyu Family Conspiracy (1978)
• Directed by: Kinji Fukasaku
• Music from this film appears in Kill Bill.

[edit] Lone Wolf and Cub: Babycart To Hades (1972)
• aka Lightning Swords of Death
• Directed by: Kenji Misumi
• Starring Tomisaburo Wakayama as Itto Ogami.
• In the third film of the Lone Wolf and Cub series, Ogami Itto volunteers to be tortured by Yakuza to save a prostitute, and is hired by their leader to kill an evil chamberlain.
• A prostitute bites a piece of her pimp's tongue off who dies after a few seconds. (Reminds the scene when the Bride kills the trucker in the hospital)
The one vs one army scene
A solemn and poetic final duel
Kill Bill References Guide/chinese
[edit] Five Fingers of Death (1973)
• aka King Boxer
• Directed by: Chang Cheh
• The Vengeance theme in Kill Bill Volume 1 (from the TV show Ironside) is actually the same theme used when Lo Lieh is about to fight in this classic Shaw Brothers kung fu film. The Theme itself is by Quincy Jones.
The orange flashback of the defeat
The master teached Lo Lieh a letal technique (The "iron fist") that he used at the end to kill the big bad.
A guy gets his eyes poked out
[edit] 36th Chamber of Shaolin (1978)
• aka Shaolin Master Killer
• Directed by: Gordon Liu
• aka Master Killer
• One of the greatest kung fu movies with Gordon Liu, by the Shaw Brothers studios. In that film, the Gordon Liu character undergoes tough training to become a Shaolin monk. In Kill Bill Volume 2, Gordon Liu himself plays a former Shaolin monk, this time sending The Bride through tough training.
• imdb.com
[edit] Master of the Flying Guillotine (1976)
• Directed by: Jimmy Wang Yu
• Music from that was used (Super16 by Neu!, the rights were bought), and also the mace Go Go is using is reminiscent of the flying guillotine.
• Note that this movie has already influenced a James Bond film called Octopussy.
• imdb.com

• [edit] Fists of Fury (1972)aka The Chinese Connection
• Directed by: Lo Wei
• Starring Bruce Lee
• The many-on-one fight at the House of Blue Leaves references the Bruce Lee film 'at several parts, including the surrounding mob's fear when the main character strikes a fighting stance. Also, in each fight the hero eventually dives to the floor and attacks their opponents' legs.

[edit] The Chinese Boxer (1970)

• Directed by: Jimmy Wang Yu
• The House of Blue Leaves scene was inspired by that. Wang Yu fights against 100 enemies in this film. One of the first no-swords but open-contact kung fu movies. Yuen Woo-Ping's father was in the film also.
• imdb.com
• link Chinese boxer VIDEO
[edit] The Five Venoms (1978)
• aka The Five Deadly Venoms
• Directed by: Chang Cheh
• A Shaw Brothers film that inspired the DiVAS. A kult kung fu film. Also: Return of the Five Deadly Venoms.
• Two sound effects (Sword swings and Axe throws) are used in Kill Bill
• imdb.com
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Kill Bill References Guide/tv-anime
Here are references to tv shows.
[edit] Alfred Hitchcock Presents (TV)
• There is a scene in the episode 'Breakdown' of the Alfred Hitchcock Presents series that is very similair to the Bride getting her legs back to work in the back of the Pussy Wagon in Kill Bill: Volume 1. In this by Alfred Hitchcock directed episode, the main character gets involved in a car accident in which he breaks his neck. He is not able to move and people who come by mistake him for being dead and rob him and strip his car. Then he figured that the next time people would come by, he had to move something to show them he was alive. He's lying on the seats of his car when you hear him think: "If only I could move... move a little bit" and then we see the shot.
• imdb.com
[edit] Ironside (TV)
• Ironside (1967, TV series). Score excerpt from the detective series. Score by Qunicy Jones
• imdb.com

[edit] Kage No Gundan - Shadow Warriors (TV)
• Japanese TV series
• Stars Sonny Chiba as Hattori Hanzo. In Kill Bill, Chiba's Hanzo is a distant relative of the original Hattori Hanzo. There are 4 series, each of them in a different period. The inspiration for Kill Bill came mostly from Season 4. Lucy Liu's character O-Ren Ishii is named after Sue Shihomi's character O-Ren in Season 4.
• imdb.com

[edit] Kung Fu (TV)
• Aired from 1972-1975
• TV show's concept invented by Bruce Lee.
• Starring David Carradine.

[edit] The Green Hornet (TV)
• 60s TV action show
• The theme song by Al Hirt is in Kill Bill. Bruce Lee played Kato in that series. Also: Kato masks worn by The Crazy 88.
• imdb.com

[edit] Superman (COMICS/CARTOON/TV/MOVIES)
• Bill's Superman/Clark Kent/The Bride monologue.

[edit] Peanuts (COMICS/CARTOON/TV)
• Peanuts was a syndicated daily comic strip written and drawn by American cartoonist Charles M. Schulz, which ran from October 2, 1950 to February 13, 2000. The strip was one of the most popular and influential in the history of the medium. At its peak Peanuts ran in over 2,600 newspapers, with a readership of 355 million in 75 countries, and was translated into 40 languages. It helped to cement the four-panel gag strip as the standard in the United States. Reprints of the strip are still syndicated and run in many newspapers.
The dirty Bride approaching the cafe riminds of a Peanuts character called "Pig Pen".
• The House of Blue Leaves waiter is dressed like, and called by the others, Charlie Brown.

[edit] The Simpsons (CARTOON/TV)
• Shooting through the cereal is a reference to the episode of the Simpsons called "Simpsoncalifragilisticexpiala-D'oh-cious," which features an episode of Itchy and Scratchy called Resevoir Cats (a parody of Resevoir Dogs), guest directed by Quentin Tarantino. In the cartoon, Tarantino turns up and says something like, "What I'm trying to say with this cartoon is that violence is everywhere. It's, like, even in our breakfast cereal, man."

[edit] Captain America (COMICS)
• The Serpent Society is a fictional organization of snake-themed supervillains in the Marvel Comics universe. The group was initially formed from the membership of a previous supervillain team, the Serpent Squad. The group, like its predecessor, has been made up of longtime antagonists of Captain America and his fellow Avengers.
• Some members of the DiVAS are named like some members of the Serpent Society:
Black Mamba (Tanya Sealy), a former call-girl, has a device implanted in her brain that gives her a limited form of telepathy that enable her to scan the thoughts of nearby individuals, usually to find an image of a someone that the person holds dear. She then manifests the Darkforce into the image of that cherished person, which in turn, almost hypnotically seduces its target into embracing it. Once physical contact is established, Mamba then lets the Darkforce constrict her victims to death, or at the very least, to unconsciousness. Oftentimes the victim is in too deep a state of ecstacy or euphoria to even notice. When Diamondback left the Society, Asp and Black Mamba followed, and they teamed with the African huntress named Impala to form the short-lived mercenary group called "Bad Girls, Inc." Black Mamba later joined the Crimson Cowl's Masters of Evil, but recently returned as a member of the Bad Girls
Copperhead (Robert Reynolds or Davis Lawfers, depending on the source) was the leader of the Fourth Serpent Squad (consisting also of Fer-de-Lance, Black Racer, and Puff Adder), and one of the Viper's most loyal minions. On a mission for her, he helped to contaminate Washington D.C.'s water supply with a chemical that could transform people into human/snake hybrids. During this assignment, friction existed between the Cobra and himself. When the Cobra became the new leader of the Society, Copperhead did not remain too long. In fact, he was only seen as a member in the X-Men Annual. Copperhead has no superhuman powers but are equipped with a pair of guantlets which fires power blasts and poisoned darts. For protection he wears a suit of copper-colored scale mail.
Cottonmouth (name unknown) hails from Mobile, Alabama. He has bionic jaws and steel teeth. He can extend his lower jaw up to a foot from his upper jaw. His jaws possess superhuman strength and extremely sharp fangs. Cottonmouth and Death Adder killed M.O.D.O.K. on the Society's first mission. For a while, for reasons never explained, Cottonmouth assumed Bushmaster's real identity of Quincy McIver.
• Sidewinder (Seth Voelker), who possessed a cloak that allowed him to teleport himself and a companion. He was the group's leader until Diamondback defected and the Viper's Serpent Squad infiltrated the Society, after which he retired and left leadership to the Cobra. Later Sidewinder updated an offensive capability in his costume he called his "side effects": miniature flying constructs that he cybernetically controlled which shoots charges of electricity. Sidewinder was apparently killed once, but has since reappeared, the explanation offered being that another person died while wearing his teleportation cloak. Sidewinder, now reformed, has shown up in New Thunderbolts #7. A second Sidewinder has recently been seen as part of the group under Cobra's leadership.

[edit] Ghost in The Shell (ANIME) (1995)
• Directed by: Mamoru Oshii
• Anime sequences by Production IG who did the anime in Kill Bill.
• imdb.com

[edit] Kite (ANIME) (1998)
This anime movie also concentrates on a little girl orphan who becomes a hitman


Bon c'est pas entièrement en Français, mais même si vous ne comprenez pas vous pouvez voir que la liste est IMMENSE! :fear:


voici mon petit top des 7 films de QT en tant que réalisateur:

1) Kill Bill vol°1 (= 4eme film de QT)

Pour moi, c'est de loin son meilleur film! Tout y est parfais : la BO ( des superbe musique qui s'enchaine toutes les deux minutes), l'action, les dialogues, le "graphisme" du film ( parfois en noir et blanc, parfois en ombres chinoises et même en manga)... Un véritable hommage au "films de sabres". C'est très jouissif mais aussi très violent, mais comme toujours avec QT, la violence y est "comique" : des fontaines de sang rose fluo qui sortent des corps, il y a tellement de sang qu'on en rit presque. Là encore un hommage au film de sabre qui était très violent.
Bref un chef-d'œuvre! 8-)


2) Pulp fiction (= 2ème film de QT)

Son film le plus connu. Chaque scène et chaque répliques sont cultes! La musique du générique de début est devenu très célèbre et remixé une bonne 15aine de fois, une scène de danse la plus connue (certain la danse avec les deux doigts devant les yeux sans même avoir vu le film). Toujours beaucoup d'humour noir et un peu moins violent que Kill bill. Je dois avouer que j'ai pas beaucoup de chose a dire sur ce film,a part "culte" et "regardez-le".
Bref encore un chef-d'œuvre! :D

3) Reservoir dogs (= 1er film de QT)

C'est son tout premier film et donc réalisé avec très peu de moyen mais n'en ai pas pour autant moins bien! Il ré-invente le film noir à sa manière et nous cuisine un très bon film avec toujours les même ingrédients : BO de malade, humour noirs, dialogue culte, hommage et violence! Les 10 premières minutes (scène du resto + le générique) sont juste parfaites, drôles et mythique (le générique a été lui aussi repris un très grand nombre de fois)!

4)Kill bill Vol°2 (= 5ème film de QT)

La suite de Kill Bill 1 (si si, je vous assure :p ), après un hommage au films asiatique, il s'attaque au western! Bien moins d'action que dans le premier, le film se concentre plus sur les sentiments des personnages. On arrive même a s'attacher a des crapules comme Bill mais surtout a Budd. Toujours aussi bien, un peu moins que le 1 : pas autant de musiques et de dialogues cultes mais e trouve la fin dufilm superbe et très émouvante ( a partir du moment au la Marié retrouve Bill).


5)Inglorious bastards (= 7ème film de QT)


Actuellement son dernier film réalisé. Le film se passe pendant la 2ème guerre mondiale et Tarantino se permet tout : il ré-invente l'histoire ( et c'est pas dommage ). Toujours plein d'hommage, cette fois-ci au film de guerre et encore au western ( avec du Ennio Morricone :love: ), de l'humour noir, de la violence, des dialogues cultes... Certaines scènes sont très stressante et font monté la tension! Dommage qu'on ne voient pas assez les Bâtards, car, je trouve que les meilleurs scènes sont celle où ils sont présent ( par exemple la scène où ils doivent parler Italiens :incline: ). Bien que dans tous les films de QT, il y a de très bon acteurs, il faut avouer que dans Inglorious bastards, Christoph Waltz défonce tout! :D

6) Boulevard de la mort(= 6ème film de QT)

Film qui est partie du projet Grindhouse fais par QT et son ami Robert Rodriguez qui visait a reproduire des soirées qui se passait il y a pas mal de temps où était diffusé des films violent, avec du sexe et très kitch. Grindhouse est donc un "film" composé de deux film: Boulevard de la mort (de QT) et Planet Terror ( de Robert Rodriguez ), avec des fausses bandes annonces entre les deux. Pour faire comme a l'ancienne, la qualité vidéo du film est assez faible, dans Planet Terror, il y a même une simulation : comme si la bande du film brule, et ça reprend un peu plus loin dans le film, en ayant sauté partie du film, mais là évidemment c'est fait exprès. Malheureusement en France, Grindhouse a été divisé en deux. Boulvard de la mort est donc un hommage a ces vieux films de course poursuite, il faut d'ailleurs noté que la poursuite final a été réalisé sans effet-spéciaux. Seulement voila, ne connaissant et n'étant pas vraiment amateur de ce genre de film, je n'ai pas pu apprécié Boulevard de la mort à ça juste valeur. Mais il possède quand même des bons atouts avec comme toujours des très bon dialogues et la course poursuite est spectaculaire!
Planet Terror est pas mal lui aussi (très violent mais ne se prend pas au sérieux ), avec au début des bande annonces très marrantes!


7) Jackie Brown (= 3ème film de QT)

Ce film est adapté d'un livre. Je dois avouer que je suis resté sur ma faim , le film n'est pas mauvais mais il n'y a pas "l'ambiance QT" : très peux d'humour noir, pas de dialogues cultes, pas énormément de musiques... Seul le scénario et la mise en scène ne m'ont pas déçu.



On peut aussi voir des similitudes entre les différents films de QT, qui sont bien sûr fais exprès, et pour les fans, c'est presque un jeu de les retrouver. Il y a par exemple, la vu depuis le coffre de voiture, le fait que pratiquement tous les héros meurent a chaque fois, une scène de danse...

Enfin bref ce mec est un génie! :D

Et vous que pensez-vous de ce génie du cinéma? Quels sont vos films préféré de lui?
Dernière édition par MangaMonster le 06 juil. 2010, 19:41, édité 2 fois.
#12127 par MangaMonster
06 juil. 2010, 19:27
Outch! Je viens de perde toute crédibilité, là! :ouin:

Bon je vais corrigé ça! :inno:
Dernière édition par MangaMonster le 06 juil. 2010, 20:52, édité 1 fois.
#12137 par mycea
06 juil. 2010, 20:48
Moi aussi j'adore !! je n'ai pas encore vu Boulevard de la mort mais mon préféré est Jackie Brown.

Ils snt tous géniaux ces films :love:
#12208 par Drucci
08 juil. 2010, 10:11
Bonne idée de topic et belle présentation! :merci:

J'aime bien les films de Tarantino en général, même si je l'ai jamais considéré comme le "génie" décrit par ses fans. Il a un style bien à lui et ses films sont souvent prenants mais bon, je sais pas, je trouve pas que ce soit "génial" non plus (à part Inglourious).

Les films de Tarantino que je préfère sont Inglourious Basterds, Pulp Fiction et Reservoir Dogs (dans un ordre décroissant). Les 3 films sont vraiment très bien faits et plein de répliques cultes, et on est tenu en haleine de bout en bout à chaque fois.

J'ai vu Kill Bill y a longtemps et j'en garde que de vagues souvenirs donc faudrait que je les revois mais de mémoire c'est plus un délire de baston/violence qui rend hommage aux films que Tarantino adore. Enfin j'avais bien aimé.

Par contre je reste traumatisé par Boulevard de la mort, ça a été dur d'aller jusqu'au bout du film, et je lui cherche encore un quelconque intérêt... en vain. Chiant à mourir ce film je trouve! :fear:
#12238 par MangaMonster
08 juil. 2010, 20:09
jojo81 a écrit :Super ton topic. J'adore Tarantino et particulièrement Kill Bill et Pulp Fiction. En revanche j'ai pas encore vu les derniers :bouh: mais je vais mater IB dès demain.


J'attends ta critique de IB! :p

Typhoon Swell a écrit :Je ne connais pas énormément son oeuvre, je suis plutôt Martin Scorsese... En revanche, un de ses films m'a illuminé : Pulp Fiction. Un véritable chef-d'oeuvre!



Je ne connais pas trop Scoreses mais les quelques films que j'ai vu et de ce que j'ai entendu sur lui, j'en déduis que c'est un bon! :D


Drucci a écrit :Il a un style bien à lui


Ça, c'est le cas de le dire! Le seul qui est vraiment "grand public" est Pulp fiction et je pense que c'est pour ça que c'est le plus aimé et le plus connu ( mais je ne dis pas pour autant que les fans de QT ne l'aime pas).

Drucci a écrit :je trouve pas que ce soit "génial" non plus (à part Inglourious).


J'aimerai bien que tu nous donnes un avis plus détaillé sur IB, car comme dans mon "top", IB n'est pas loin de la dernière place (mais ça reste un chef-d'œuvre ), pour savoir pourquoi tu le préfère au autre film de QT.

Drucci a écrit :c'est plus un délire de baston/violence qui rend hommage aux films que Tarantino adore


On pourrais effectivement décrire Kill Bill (le vol 1 en tout cas), comme tu l'as dis. Mais même si on ne ne connais pas les films auquel il rend hommage, on peut quand même adoré le film par sa BO, ces réplique cultes et ces styles graphiques.

Drucci a écrit :Par contre je reste traumatisé par Boulevard de la mort, ça a été dur d'aller jusqu'au bout du film, et je lui cherche encore un quelconque intérêt... en vain. Chiant à mourir ce film je trouve! :fear:


Boulevard de la mort est de loin le moins "grand public" , et je pense que toi et moi (enfin surtout toi, je suppose, car je ne me suis pas non plus ennuyé) ne connaissons pas vraiment le style "Grindhouse", et Boulevard contrairement a Kill Bill, ne peut pas vraiment être apprécié sans ça.
#12244 par Drucci
08 juil. 2010, 22:34
MangaMonster a écrit :
Drucci a écrit :Il a un style bien à lui


Ça, c'est le cas de le dire! Le seul qui est vraiment "grand public" est Pulp fiction et je pense que c'est pour ça que c'est le plus aimé et le plus connu ( mais je ne dis pas pour autant que les fans de QT ne l'aime pas).


Je sais pas si Pulp Fiction est le plus aimé et le plus connu parce qu'il est plus "grand public", je trouve au contraire que c'est un film type de Tarantino dans sa contruction narrative par chapitres et flash-backs, et c'est pas si grand public que ça dans ce sens là (surtout la scène de la cave :fear: ). Le fait qu'il ait remporté la palme d'or a sans doute plus joué dans sa notoriété et une fois connu, un film devient rapidement "culte", ce qui a été le cas avec Pulp Fiction, assez logiquement vu le nombre de scènes marquantes.

MangaMonster a écrit :
Drucci a écrit :je trouve pas que ce soit "génial" non plus (à part Inglourious).


J'aimerai bien que tu nous donnes un avis plus détaillé sur IB, car comme dans mon "top", IB n'est pas loin de la dernière place (mais ça reste un chef-d'œuvre ), pour savoir pourquoi tu le préfère au autre film de QT.


C'est subjectif parce que c'est le film qui m'a tout simplement plus marqué chez Tarantino. Je trouve que c'est original, osé, et ambitieux de transposer sa "formule" habituelle (narration par chapitres avec des persos totalement différents qui finissent par se croiser) en pleine 2nde guerre mondiale et de revisiter toute la période de l'Occupation à sa manière.

Au delà de ça, j'ai tout simplement adoré le film pour des raisons multiples : la BO (vraiment excellente), les scènes de tension (l'intro est grandiose) comme les répliques comiques (le coup des "italiens", l'accent de Pitt et son côté "bouseux américain", le jeu de cartes dans le bar, "that's a bingo!", etc), le jeu d'acteurs (à part certaines scènes avec Shosanna et Marcel comme je le disais sur l'autre topic), et pour le personnage du colonel Hans Landa qui est à lui seul une raison de regarder le film tellement le personnage est génial et l'acteur parfait dans ce rôle.

Enfin voilà, peut être que le fait que c'est le premier film de Tarantino que j'ai vu au ciné joue aussi dans ma préférence mais IB m'a tout simplement marqué et je me lasse pas de le revoir donc c'est un grand film pour moi et le meilleur de sa filmographie!

J'ai un peu de mal à comprendre cmment les fans de Tarantino peuvent en être autant déçus d'ailleurs?

MangaMonster a écrit :
Drucci a écrit :c'est plus un délire de baston/violence qui rend hommage aux films que Tarantino adore


On pourrais effectivement décrire Kill Bill (le vol 1 en tout cas), comme tu l'as dis. Mais même si on ne ne connais pas les films auquel il rend hommage, on peut quand même adoré le film par sa BO, ces réplique cultes et ces styles graphiques.


Oui, je disais pas que ce mélange était négatif, mais c'est un peu différent des autres films de Tarantino je trouve, on sent qu'il s'est lâché quoi. Mais faudrait que je les revois, les deux Kill Bill, je les ai plus en tête.

MangaMonster a écrit :
Drucci a écrit :Par contre je reste traumatisé par Boulevard de la mort, ça a été dur d'aller jusqu'au bout du film, et je lui cherche encore un quelconque intérêt... en vain. Chiant à mourir ce film je trouve! :fear:


Boulevard de la mort est de loin le moins "grand public" , et je pense que toi et moi (enfin surtout toi, je suppose, car je ne me suis pas non plus ennuyé) ne connaissons pas vraiment le style "Grindhouse", et Boulevard contrairement a Kill Bill, ne peut pas vraiment être apprécié sans ça.


Bah je connais pas le style "Grindhouse" mais le film m'a clairement pas donné envie de le découvrir ^^ En résumé, on passe 2H30 à écouter des dialogues d'une débilité incroyable, à regarder une fille très vulgaire et pas du tout sexy faire une lapdance, et à suivre une course poursuite interminable et sans intérêt.
#12263 par effer
09 juil. 2010, 13:48
J'aime beaucoup Quentin Tarantino, et son style: on "tchache" beaucoup avant de tuer, pendant et après, ses dialogues sont d'ailleurs excellents.
C'est vrai que pour apprécier certains de ses films mieux que d'autres, il vaut mieux en connaître les références.
Je n'ai pas de favoris, mais j'ai beaucoup aimé:
Réservoir dogs pour sa sécheresse, sa concision et les scènes violentes qui arrivent brutalement, efficaces mais sans exagération ni complaisance, comme dans les films de Scorsese.
Pulp fiction pour son incongruité, ses dialogues et son découpage d'orfèvre. L'utilisation des acteurs souvent à contre emploi est splendide.
Jacky Brown: pour son rythme super cool, son intrigue bien menée et surprenante et ses références à la "blacksploitation", un genre que j'adore.
Kill Bill: j'ai préféré le 1 au 2 pour son rythme et ses références au cinéma asiatique. Dans le second j'ai bien aimé la fin et le développement des relations entre Bill et The bride.
Boulevard de la mort je ne l'ai pas encore vu, mais je pense qu'il est moins bon, plus série Z.
Inglorius basterds, je ne l'ai pas encore vu, mais j'en ai bien envie.
Tous ses films sont à voir bien sur en VOST. :p
#12438 par BigFire
14 juil. 2010, 17:23
Difficile de classer pour ma part les film de Tarantino, car pour la plupart je les apprécie pour les différentes qualités.
En fait les deux que je trouve un peu en dessous ce sont:

Death Proof. J'ai pas été très fan du rythme et du manque de scène percutante dedans. Et comparé au deuxième film Grindhouse Planet Terror de Rodriguez, ben le film de Tarantino est vraiment en dessous.

Inglourious Basterds. J'ai été déçu en allant le voir. Mis à part Christoph Waltz qui à mon goût tient le film à bout de bras de part son interprétation monumentale, je trouve le reste du film un peu décevant. Les Basterds, on ne les voit quasiment pas agir, manque de rythme parfois.
Bref ce n'est pas mon préféré chez Tarantino.
#13014 par Typhoon Swell
13 août 2010, 19:39
Après Pulp Fiction, qui demeure l'un de mes trois films préférés, j'ai regardé deux autres films de Quentin Tarantino prétendus comme ses autres meilleurs : Kill Bill et Reservoir Dogs.

Kill Bill
J'ai pas beaucoup aimé en fait. Je sais pas, mais l'atmosphère qui se dégage de ce film est particulière et ne m'a pas vraiment plue. Etrange, car ce qui concerne le sabre de près ou de loin m'intéresse toujours un minimum. Et je n'ai pas aimé à cause de l'ultra violence, non... Mais je crois que c'est le genre de film, on aime où on aime pas. Et le 2ème volume, j'ai arrêté après 30 minutes, et c'est vraiment rare que j'arrête un film en plein milieu...

Reservoir Dogs
Par contre, j'ai vraiment bien aimé celui-là. Une très bonne "histoire croisée", un peu similaire à celle de Pulp Fiction, où les acteurs sont excellents dans leur rôle. C'est la même bande que Pulp Fiction d'ailleurs... Vraiment, un très bon film!

Au final, aucun autre Quentin Tarantino ne m'a autant plu que Pulp Fiction! Il me reste Inglourious Basterds à voir, après je crois que je vais en rester là.
#13585 par Konsutantsu
25 août 2010, 11:57
Typhoon Swell a écrit :Après Pulp Fiction, qui demeure l'un de mes trois films préférés, j'ai regardé deux autres films de Quentin Tarantino prétendus comme ses autres meilleurs : Kill Bill et Reservoir Dogs.

Kill Bill
J'ai pas beaucoup aimé en fait. Je sais pas, mais l'atmosphère qui se dégage de ce film est particulière et ne m'a pas vraiment plue. Etrange, car ce qui concerne le sabre de près ou de loin m'intéresse toujours un minimum. Et je n'ai pas aimé à cause de l'ultra violence, non... Mais je crois que c'est le genre de film, on aime où on aime pas. Et le 2ème volume, j'ai arrêté après 30 minutes, et c'est vraiment rare que j'arrête un film en plein milieu...


Reservoir Dogs
Par contre, j'ai vraiment bien aimé celui-là. Une très bonne "histoire croisée", un peu similaire à celle de Pulp Fiction, où les acteurs sont excellents dans leur rôle. C'est la même bande que Pulp Fiction d'ailleurs... Vraiment, un très bon film!


Au final, aucun autre Quentin Tarantino ne m'a autant plu que Pulp Fiction! Il me reste Inglourious Basterds à voir, après je crois que je vais en rester là.


J'ai vraiment adoré Inglorious Basterds. J'aime l'ambiance qui mélange l'univers de la guerre avec de l'humour. :) Le film est présenté en deux histoires parallèles : Une jeune fille qui se sauve après l'assassinat de sa famille & une bande qui ne pense qu'à écraser tous les nazis. Je n'en dis pas plus.

Concernant Reservoir Dogs, je suis du même avis et je retrouve aussi la même ambiance que Pulp Fiction et j'aime aussi cette bande d'acteur. Mais les dialogues ne sont pas aussi recherchés que dans Pulp Fiction où chaque phrase est à la limite du culte si elle n'est pas dedans. x)

Ah? Et bien moi j'ai beaucoup aimé Kill Bill 1. Le 2 se laisse regarder bien que j'étais moins dedans que le 1. Mais Uma joue bien dans ce rôle. :)
#14204 par 14thgunner
09 sept. 2010, 10:42
Hier j'ai regardé Resevoir Dogs, qui passait sur Arte en VO!!

J'ai beaucoup aimé!! Très bon film, toujours aussi sanglant comme d'hab!!

Malheureusement, j'ai raté le début, et d'après ce que tu dis, c'est le meilleur... Faudra que je me débrouille pour le voir...
#14207 par Sharnalk
09 sept. 2010, 12:36
J'aime bien quelques uns de ces films pour ma part, j'avais vu Boulevard de la mort au cinéma par exemple, qui n'était certes pas inoubliables, mais offrait 2 grands moments en voiture.

Pulp fiction lui, réunissait un casting prodigieux. C'est un peu ça qui redemarrer la carrière de Travolta d'ailleurs. La scène du débat est quand même bluffante (en passant par les Big Mac). Ce ne sont pas des chefs pour moi ces films,mais il faut reconnaître qu'ils ont fait évolués cinémas.
#14209 par effer
09 sept. 2010, 13:41
14thgunner a écrit :Hier j'ai regardé Resevoir Dogs, qui passait sur Arte en VO!!

J'ai beaucoup aimé!! Très bon film, toujours aussi sanglant comme d'hab!!

Malheureusement, j'ai raté le début, et d'après ce que tu dis, c'est le meilleur... Faudra que je me débrouille pour le voir...

C'était bien en VOST, chouette, car je l'ai enregistré, pour le revoir! :)
Les films de Tarantino il faut les voir en VOST pour en apprécier les dialogues. ;)
#14214 par MangaMonster
09 sept. 2010, 18:12
Je ne suis pas totalement d'accord avec toi effer. Serte les VF sont souvent affreuse , seulement j'ai remarqué que les sous-titres déforment trop les dialogues. Donc dans un film de QT, où les dialogues sont très important ça gâche énormément. En plus, je trouve qu'on s'habitue assez vite au VF, même aux plus horribles.
Le mieux serais donc d'être bilingue : VO sans sous-titre. Mais malheureusement, c'est pas très simple de l'être...

Enfin je dis ça, je préfère quand même largement, en général, les V0 au VF, mais je trouve que dans certain film les sous-titres sont très mauvais notamment pour RD, que j'ai largement préféré en VF qu'en VO ( Me taper pas!!! :fouet: ), car la traduction des sous-titres enlèvent, je trouve, énormément d'intérêt.
#14217 par effer
10 sept. 2010, 13:31
En fait je connais suffisamment l'anglais pour comprendre, dans le cas contraire les sous titres anglais me guident et me permettent de comprendre et de corriger les erreurs.
C'est une question d'habitude, voir un film italien, russe, japonais ou coréens, langues que j'ignore (excepté un peu le japonais), m'est insupportable, les voix , le débit, le rythme, des films doublés ne correspond pas avec celui de la langue d'origine, j'ai toujours l'impression que le son et l'image sont décalés et cela m'agace. :fear:
Je me suis habitué très jeune à voir les films en VOST. :)
#18277 par jojo81
09 janv. 2011, 17:46
Oh yeah ! \O/
Voilà, c'est tout... Déjà vu mais je me ferai un immense plaisir de le revoir.
Ils passent de bons films à la télé en ce moment: Pulp Fiction, Le bon, la brute et le truand, les Star Wars (Sauf le second de la prélogie)(c'est date déjà un peu plus)... :)